پل های ارتباطی هایسود

تمامی اطلاعات مورد نیاز ارتباط با ما را در زیر مشاهده و در صورت نیاز از هر کدام از روش های زیر میتوانید با ما در ارتباط باشید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دو نکته مهم مرتبط با افزایش حقوق و مالیات بر حقوق در بودجه 1403

آواتار خبرنگار هایسود
240 بازدید
اخبار مالیات

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد عملا دریافتی حداقل بگیران با توجه به ثابت ماندن سقف معافیت مالیاتی حدود ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دو نکته در حوزه مالیات بر حقوق و افزایش حقوق لحاظ شده است که بررسی همزمان این حوزه حاکی از مدل تبعیض آمیز افزایش دریافتی حداقل بگیران در سال آینده است. بر این اساس در حالی که سقف معافیت مالیاتی مانند رقم سال گذشته ماهانه ۱۰ میلیون تومان تعیین شده و افزایش نیافته عملا افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارمندان با احتساب میزان مالیات حقوق در سال آتی از واقعیت فاصله دارد.

مالیات حقوق
دو نکته مهم مرتبط با افزایش حقوق و مالیات بر حقوق در بودجه ۱۴۰۳ ۳

به عبارت ساده تر فرض کنید حقوق یک کارمند در سال ۱۴۰۲ (با حتساب ساعات اضافه کار متعارف) حدود ۹ میلیون تومان بوده و از آنجا که سقف معافیت مالیاتی در سال گذشته ۱۰ میلیون تومان بوده این میزان دریافتی معاف از مالیات بوده است. دولت افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارمندان را برای سال ۱۴۰۳ در لایحه بودجه ارائه کرده است، بر این اساس حقوق این کارمند به محدوده ۱۱ میلیون تومان وارد می شود، اما با توجه به اینکه دریافتی بالاتر از ۱۰ میلیون تومان مشمول مالیاتی ۱۰ درصدی است، عملا دریافتی نهایی این کارمند در محدوده ۱۰ میلیون تومان است. بر این اساس با توجه به این محاسبات دریافتی نهایی این قشر از کارمندان که حد اقل حقوق می گیرند، حدود ۱۰ درصد رشد خواهد کرد.

شاید صفحه مشاوره مالیاتی برای شما مفید باشد.

دو نکته مهم در این خصوص وجود دارد، در سال های اخیر میزان افزایش حقوق بخش خصوصی و کارمندان دولت اختلاف بسیار ناچیزی داشته است، از سوی دیگر میزان معافیت مالیاتی حقوق برای تمام حقوق بگیران دولتی و بخش خصوصی یکسان است، بر این اساس در سال ۱۴۰۳ کسانی که حقوق حداقلی دریافت می کنند در بخش خصوصی نیز با چالش جدی مواجه خواهند شد. لازم به ذکر است، حداقل حقوق کارگران بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ بدون احتساب اضافه کار در محدوده ۸ میلیون تومان بوده که با احتساب حداقل ساعات اضافه کاری دریافتی نهایی حداقل بگیران در بخش خصوصی به محدوده ۹ میلیون تومان وارد می شود.

از طرف دیگر در پایان سال جاری طبق بررسی‌های آماری نیز نرخ تورم در محدوده ۴۰ درصد خواهد بود که حتی افزایش واقعی ۲۰ درصدی دریافتی حقوق بگیران نیز کفاف هزینه های جاری را نخواهد داد، حالا با توجه به نکات مطرح شده افزایش حقوق کمتر از این مقدار هم به صورت چالش های جدی برای حقوق بگیران بخش خصوصی و دولتی ایجاد خواهد کرد.

اطلاعات این نوشته

شما میتوانید در صورت تمایل این پست را در شبکه های اجتماعی خود بازنشر دهید .

اشتراک گذاری این پست:
نظرات ارزشمند شما در هایســـود

بدون دیدگاه برای پست " دو نکته مهم مرتبط با افزایش حقوق و مالیات بر حقوق در بودجه 1403 "
شما هم نظر خود را در مورد این پست به ما بگوید